پاورپوينت تحول ديجيتال در صنعت سلامت و آينده اميدبخش براي زندگي سالم
دانلود پاورپوينت"تحول ديجيتال درصنعت سلامت وآينده اميدبخش براي زندگي سالم"با92اسلايدتخصصي ppt
مشخصات فايل
تعداد صفحات | 92 |
حجم | 5000 كيلوبايت |
فرمت فايل اصلي | ppt |
دسته بندي | گردشگري و توريسم |
توضيحات كامل
پاورپوينت"تحول ديجيتال درصنعت سلامت وآينده اميدبخش براي زندگي سالم"
زندگي امروز بشر،آميخته شده با ديجيتال است. و مي توان گفت كه بشر امروزي بدون ديجيتال نمي تواند زندگي رضايت بخشي را تجربه نمايد وديجيتال بمثابه اكسيژن براي زندگي مدرن امروزي اهميت پيدا كرده است و بدون هيچ گونه ملاحظه اي ,آنان كه دانسته و يا ناآگاهانه در مسير پيشرفت پرشتاب ديجيتال قرار گيرند،حذف نموده و از گردونه خارج مي كند و آنهايي كه از فرصت استراتژيك ديجيتال استفاده بهينه بنمايند؛مطمئن هستند كه درآمد كلاني را تصاحب خواهند نمود.به زبان ساده تر ديجيتال در زندگي امروزي ،جرء لاينفك زندگي است .
درحوزه سلامت نيزديجيتال جاي پاي خوبي براي خود فراهم نموده و زندگي و تندرستي و آسايش بشرامروزي ؛وابستگي شديدي به ديجيتال پيدا نموده است.
درنوشتار پيش رو تحولات ديجيتال در صنعت سلامت و پزشكي ازجمله داروهاي الكتريكي،هوش مصنوعي در پزشكي،دوركاري و درمان ديجيتال بيماران و نحوه فعاليت استارتاپ هاي سلامت؛ آورده شده و در۹۲اسلايد تخصصي به اين امر پرداخته شده است.واميد كه مورد توجه و استفاده سروران ارجمند قرار گيرد.
دكتر محرم غفاري Dr_Ghaffari
اگر قرار باشد داستان دنيايي كه در آن زندگي ميكنيم را بنويسيم، كلمات و جملاتي كه بهكار خواهيم برد همگي از صفر و يكهاي پشت سر هم تشكيل ميشوند.
مقدمه
اگر قرار باشد داستان دنيايي كه در آن زندگي ميكنيم را بنويسيم، كلمات و جملاتي كه بهكار خواهيم برد همگي از صفر و يكهاي پشت سر هم تشكيل ميشوند. حتي ممكن است آنقدر قسمتهايي از اين داستان برايمان جذاب باشد، كه يك لحظه خارج از آن شرايط را هم نتوانيم تصور كنيم. فناوريهاي گوناگون امكانات فراواني را براي ارتقا سطح زندگي در اختيار ما ميگذارند كه جنبههاي مختلف زندگي ما را تحت تاثير قرار ميدهد.
به رغم اينكه حوزه سلامت همواره از نظر اصلاحات فني يكي از محافظهكارترين صنايع بوده و در آن احتياط زيادي براي به حداقل رساندن خطر سلامتي و زندگي انسان لحاظ ميشود، امروز تمام ارائهدهندگان خدمات بهداشتي درماني ،پزشكان و بيماران، نوآوريهاي فني در حوزه سلامت را به فال نيك ميگيرند.
همچنين از كسب و كارهاي نوپا گرفته تا غولهاي تكنولوژي حتي سازمانهاي دولتي همگي مصمم هستند كه از ظرفيت بالاي فناوري ديجيتال براي ارتقا و حفاظت از سلامت تمام انسانها استفاده كنند.
آشنايي با تعريف مناسب و جامع اين بخش از تكنولوژي، اولين قدم براي درك چگونگي انتقال امنتر و ارائه خدمات باكيفيتتر مراقبت هاي بهداشتي به وسيله سلامت ديجيتال، است.
تعريف
سلامت ديجيتال شامل بهكارگيري خدمات و راهحلهاي سخت افزاري و نرم افزاري مبتني بر دانش IT است. از اين مهم براي كمك به حل مشكلات مربوط به سلامتي و چالشهايي كه مردم در طول زمان با آن روبهرو هستند، استفاده مي شود.
به طور كلي هدف سلامت ديجيتال توسعه سيستمهاي به هم پيوسته براي ارتقاي استفاده از تكنولوژيهاي محاسباتي، دستگاههاي هوشمند، تكنيكهاي آناليز محاسباتي همچنين رسانههاي ارتباطي است. اين امر براي ياري رساندن به متخصصان مراقبتهاي بهداشتي و كارمندان آنها بهمنظور مديريت بيماري، ريسكهاي سلامتي و ارتقا سلامتي و رفاه مردم است.
حوزهها
همگرايي فناوريهاي ديجيتال و بخش سلامت حوزههاي مختلفي را شامل ميشود:
-
تكنولوژي هاي ارزيابي و نظارتي مانيتورينگ به منظور پيشگيري وتشخيص و درمان بيماري ها
-
تكنولوژيهاي كمكي و رباتهاي توانبخشي براي كمك به افراد ناتوان يا كمتوان شامل حسگرهاي نظارتي مستقل و دستگاههاي پوشيدني
-
ياري رساندن به پزشكان در تصميمات كلينيكي در مورد مراقبت، شامل تشخيص، تجزيهوتحليل و تفسير دادههاي مربوط به بيمار
-
مدلسازي نتايج مرتبط با سلامتي از طريق شبيهسازيهاي محاسباتي، مدلسازي و رويكردهاي بر پايه يادگيري ماشين
-
سلامت الكترونيك (E-health) كه اطلاعات و خدمات سلامتي را بهمنظور انتقال، ذخيره و بازيابي براي اهداف كلينيكي، آموزشي و اجرايي/اداري ارائه ميكند
-
سلامت همراه (mhealth) كه ميتوان آن را عمل پزشكي و سلامتي عمومي دانست كه توسط دستگاههاي موبايل انجام ميشود
-
كاربردهاي مهندسي سيستمهاي سلامت در سيستمهاي مراقبتهاي بهداشتي شامل كشف علم، تصميمگيري، بهينه سازي مهندسي فاكتورهاي انساني، مهندسي كيفيت و فناوري اطلاعات و ارتباطات
-
اصول تعاملات انساني-كامپيوتري و محيطي بر اساس تمركز كاربرمحور، تجربه محور و يا طراحيهاي فعاليت محور
-
استفاده از واقعيت مجازي، بازيهاي كامپيوتري براي توانبخشي و بازيهاي جدي براي ايجاد يك تجربه تعاملي و اجتماعي براي دانشجويان در رشتههاي مرتبط با سلامت و آموزش بيماران
-
سيستمهاي شنيداري و گفتاري براي پردازش زبانهاي طبيعي، تكنيكهاي تشخيص گفتار و دستگاههاي پزشكي با هدف كمك به گفتار يا شنيدار
-
تلههلث، تلهمديسن (پزشكي از راه دور)، مراقبت از راه دور (تلهكر)، تلهكوچينگ و توانبخشي از راه دور، راهحلهايي هستند كه انواع مراقبتها را براي بيمار از راه دور فراهم ميكند
اكوسيستم سلامت شاهد تغييري بزرگ در نحوه ارائه و مصرف خدمات است. الزام وجود يك مدل غيرمتمركز، مقرون به صرفه، باكيفيت و جامع در ارائه مراقبتهاي بهداشتي درماني موجب اين تغيير جهت شده است.
اين تغييرات در بستر فناوري در حال رخ دادن است. سلامت ديجيتال موجب استمرار مراقبتها مي شود و راهحلهايي را ارائه ميدهد تا به افراد از بدو تولد تا پايان زندگي و سلامتي مطلق تا بيماري، ياري رساند.
صنعت سلامت در حال گذر از صنعتي ارائه دهنده محور به سوي صنعتي مصرف كننده (بيمار) محور است. دليل اين امر افزايش درآمدها، تغييرات سبك زندگي و تغيير رفتار مصرف كننده در مقابل سلامتي است. بهعلاوه اينكه با افزايش هزينههاي مراقبتهاي بهداشتي و كمبود زيرساخت تلاش ميشود تا مراقبتهاي بهداشتي به مدلي مبتني بر مصرف تغيير كند. مراقبتهاي بهداشتي بهسوي يك تركيب مقدماتي "مدل پيش بيني و پيشگيري" در حال حركت است. اين مدل به ريشه آسيبها در حوزه سلامت پاسخ مي دهد و همچنين از مشكلات آتي با شيوه زندگي، تغييرات رفتاري يا اقدامات پيشگيرانه جلوگيري ميكند. اين تغييرات به دليل نياز اساسي به توانمندسازي، راحتي و تجربه بيشتر براي بيمار است كه تكنولوژي و كارآفريني بر آن جامه عمل ميپوشاند.
در بازارهاي نوظهور مدل سلامت ديجيتال جديد نقش مهمي را در غلبه بر چالشهاي زيادي كه مانع ارائه مراقبتهاي بهداشتي ميشود بازي ميكند، كه شامل بهبود دسترسي به مراقبت هاي بهداشتي، هزينه مقرونبهصرفه، كيفيت و ايمني ميشود. كشورهاي متعدد درحالتوسعه در تلاش براي ارائه خدمات بهداشتي بهويژه در مناطق روستايي، با كمبود شديد منابع و زيرساخت روبهرو هستند. به عنوان مثال ۶۲ درصد جمعيت كل آفريقا در مناطق روستايي ساكن هستند و دسترسي كمي به تسهيلات پزشكي دارند. عدم وجود قدرت مداوم در آفريقاي جنوبي، كار را براي بيمارستانها بهمنظور حفظ خدمات مداوم بهويژه در واحدهاي مراقبتهاي ويژه سخت ميكند. هند با ميانگين ۷٫۰ تخت بيمارستان بهازاي هر هزار نفر از جمعيت است.كه يك سيستم بهداشت و درمان عمومي كوچك با بودجه كم براي كلينيكها و بيمارستانها و برنامههاي مرتبط با سلامت محسوب مي شود كه در عمل كارايي بسيار كمي دارد. منابع محدود مراقبتهاي بهداشتي در هند با شيب تندي (۶۰ -۷۰ درصد زيرساخت و منابع انساني) بهسمت مناطق شهري سرازير است. درحالي كه ۷۰ درصد جمعيت اين كشور در مناطق روستايي سكونت دارند.
در چنين يكي از الزامات مورد نياز حضور پزشكان متخصص است. پزشكاني كه به خوبي تشخيص دهند و همچنين از زيرساختهاي موجود نهايت بهره را ببرند. ديجيتالي كردن خدمات مرتبط به سلامت اگر در مدل متفاوتي پياده شود ميتواند موجب كاهش هزينه و بهبود كيفيت و دسترسي به مراقبتها شود. اكثر كشورهاي توسعه يافته از راهحلهاي مبتني بر كاغذ دور شدهاند و مدل هاي ديجيتالي را ترجيح مي دهند. مراقبتهاي بهداشتي و تكنولوژي در حال نزديك شدن به هم هستند و چهارچوبهاي مقررات در اين حوزه درحال تكميل است. اين امر باعث مي شود شركتها درگير مسائل قانوني شوند. مواردي كه توسط قانونگذاران ناآشنا وضع شدهاند شامل حريم خصوصي و اطلاعات بيماران، حفاظت مصرفكننده، ايمني بيمار و تقلب، هستند.
۱- مقدمه
سلامت الكترونيك (e-Health) يك زمينه نوظهور از برخورد انفورماتيك، پزشكى، بهداشت عمومى و تجارت است كه از طريق شبكه جهانى وب (world wide web) و تكنولوژى هاى مرتبط با آن ارتقا و تكامل مى يابد. سلامت الكترونيك را نه تنها به عنوان يك توسعه فنى بلكه به عنوان حالتى روحى، طرز تفكر و يك حركت عمومى جهانى مى توان توصيف كرد. براى توصيف واژه سلامت الكترونيك بايد از فناورى اطلاعات و ارتباطات (Information Comunication Technology) در بخش سلامت بهره برد. اطلاعات ديجيتالى در بخش سلامت و بهداشت براى مقاصد بالينى و آموزشى و مديريتى از طريق الكترونيكى، انتقال ذخيره و بازيابى مى شود.
۲- تعريف سلامت الكترونيك
سلامت الكترونيكى يك زمينه جديد و روبه رشد از تلاقى اطلاع رسانى پزشكى ـ سلامت عمومى و مبادلات تجارى است كه به خدمات و اطلاعات سلامت ارائه شده و يا تقويت شده از طريق اينترنت و فناورى هاى وابسته اطلاق مى گردد. در مفهومى وسيع تر اين واژه نه تنها به توسعه فناورى اشاره مى كند بلكه زمينه اى جامع براى ارتقاى محلى ـ منطقه اى و بين المللى مراقبت بهداشتى با استفاده از فناورى اطلاعات و ارتباطات است.
۳- تاريخچه سلامت ديجيتال
واژه e-Health ابتدا در دهه ۹۰ ميلادى كلمه اى عمومى بود و به تمام مسائل مشترك ميان كامپيوتر و پزشكى اطلاق مى شد. اين كلمه در ابتدا بيشتر به وسيله بخش صنعت و تجارت مورد استفاده واقع مى شد و كاربرد علمى آن بسيار كم بود. در آن زمان تمام خدماتى كه اينترنت براى سلامت جامعه مى توانست ارائه دهد در اين حوزه قرار مى گرفت. به عنوان مثال شركت Intel از e-Health به عنوان تلاشى مشترك از سوى مسئولان بهداشت جهانى و فناورى ياد مى كند، اما با گسترش نفوذ اينترنت در جوامع و افزايش گرايش كاربران به استفاده از اينترنت، سلامت ديجيتال نيز دچار تحولى عظيم شد و از كاربردى عمومى خارج شده و تبديل به يك زيرشاخه از بهداشت عمومى شد. پس از آن كاربران و متخصصان فراوانى به استفاده از e-Health روى آوردند و سلامت الكترونيكى به واژه اى علمى و آكادميك تبديل شد اما در ابتدا گروهى از دانشمندان و متخصصين با ورود اين واژه به لغات علمى و دانشگاهى مخالف بودند و آن را واژه اى صرفاً تجارى مى دانستند اما براثر توسعه دامنه كاربرد مجوز ورود صادر شد به گونه اى كه امروزه در بانك اطلاعات پزشكى دنيا (medline) صدها مقاله علمى مرتبط با حوزه سلامت الكترونيكى مى توان يافت.
فوايد فراوانى از سلامت الكترونيكى مى توان به دست آورد اما بايد اين نكته را نيز در نظر داشت كه توسعه و گسترش خدمات بهداشتى و درمانى بدون استفاده از رايانه و تكنولوژى هاى مرتبط عملياتى نخواهد بود. لذا براى تبيين بيشتر اين كاربرد در ۱۰ حوزه به شرح زير قابل تفسير است:
۴-۱- توانمندسازى
به دليل در دسترس قرار گرفتن اطلاعات و دانش پايه و مورد نياز پزشكى و بهداشتى از سوى شبكه هاى اطلاعاتى براى همگان، راه هاى جديدى به سوى درمان بيمار محور در جامعه اطلاعاتى ايجاد مى شود. مردم جوامعى كه اطلاعات صحيح و كافى را نسبت به مراقبت از سلامت خود دارند، كمتر دچار بيمارى شده و در صورت ابتلا به بيمارى نيز مى دانند كه در چه زمانى به چه متخصصى رجوع كنند. بدين ترتيب از مراجعه هاى مكرر آن ها به مراكز غيرمرتبط جلوگيرى به عمل آمده و در نتيجه شاهد ترافيك هاى بيهوده در محيط هاى بهداشتى نخواهيم بود، افزون بر اين افراد بيمار مى توانند آموزش هاى مورد نياز خود را در مورد برخورد با بيمارى و عوارض آن از طريق شبكه هاى اطلاع رسانى دريافت كنند.
در اين حوزه از سلامت ديجيتال امكان تبادل اطلاعات و اسناد پزشكى ميان مؤسسات بهداشتى و درمانى فراهم خواهد شد به نحوى كه همواره از آخرين تغييرات دارويى، نسخه هاى درمانى، آموزش هاى پرستارى و مراقبتى و ديگر اطلاعات مورد نياز آگاه شوند، بانك هاى اطلاعاتى (Data Base) اين مؤسسات همواره به روز بوده و از آخرين تجربيات همكاران خود در هر گوشه از جهان مى توانند استفاده كنند.
۴-۳ـ اصول اخلاقى
سلامت الكترونيكى الگوهاى نوين ارتباطى ميان پزشك و بيمار؛ پزشك و پزشك را ايجاد خواهد كرد و چالش ها، تهديدها، تحولات ونيز فرصت هاى جديدى از جنبه اخلاق را به وجود مى آورد. از جمله اين چالش ها بحث اخلاق پزشكى در درمان هاى online، محرمانه ماندن اطلاعات بيماران، محرمانه نگه داشتن مهارت هاى تخصصى پزشكان و نيز رضايت پزشك و بيمار در درمان است.
۴-۴ـ كارآيى
خصوصياتى همچون حافظه، سرعت در پردازش و تحليل و توانايى انجام حجم زيادى از عمليات موجب خواهد شد كه مديريت خدمات بهداشتى و درمانى با استفاده از رايانه بتواند پيشرفت هاى قابل ملاحظه اى در راه توسعه و پيشرفت بردارد. براى تصميم گيرى در عرصه ارائه خدمات سلامت اصل نخست جمع آورى اطلاعات مناسب است. در زمان هاى گذشته در اثر يك مورد بيمارى جديد زمان زيادى را به خود اختصاص مى داد، اما امروزه به عنوان اقدامى فورى در بخش سلامت ديجيتال، قابل انجام است.
۴-۵-آموزش online
يكى از حوزه هاى سلامت الكترونيكى كه ارتباط بسيار نزديك و تنگاتنگى نيز با آموزش الكترونيكى learningـe دارد حوزه آموزش online سلامت است. در اين بخش از سلامت ديجيتال متون آموزش پزشكى، آموزش سلامت، اطلاعات بهداشتى و درمانى و نيز اطلاعات پيشگيرى از وقوع بيمارى ها به صورت online و به شكل متن، صدا، تصوير و فيلم بر روى شبكه جهانى وب (world wide web) قرار مى گيرد تا همه كاربران به آن دسترسى داشته باشند. همچنين جديدترين مسائل و يافته هاى پزشكى دنيا نيز بر روى شبكه جهانى قرار مى گيرد تا پزشكان و متخصصان با مراجعه به آن اطلاعات پزشكى و درمانى خود را به روز نگاه دارند.
۴-۶- ارتباطى جديد
سلامت ديجيتال نوعى ارتباط جديد ميان بيمار و پزشك برقرار خواهد كرد . ارتباطى تمام وقت و ۲۴ ساعته كه اين ارتباط در روزهاى غيركارى و تعطيل نيز قابل انجام است. بيمار از طريق آدرس اينترنتى كه پزشك معالجش در اختيار او قرار داده، مى تواند آخرين اطلاعات را درباره بيمارى خودبه دست آورده و با آخرين و جديدترين درمان ها آشنا شود. افزون بر اين مى تواند علايم و نشانه هاى جديد را كه خود مى بيند و دردهايى را كه در بدن خود احساس مى كند به صورت online در اختيار پزشك معالج خود قرار دهد و پزشك نيز راهنمايى هاى خود را به صورت online انجام دهد، بدون اين كه نياز به حضور فيزيكى هر يك از دو طرف در مطب و يا بيمارستان باشد. همچنين در صورت حاد شدن مشكل مريض مى تواند با ارسال درخواستى براى پزشك معالج خود، تقاضاى حضور فيزيكى ايشان را در منزل و يا محل كار خود بنمايد.
اين نوع از ارتباط كه شكل جديدى از ارتباط ميان پزشك و بيمار است به نوعى مشاركت تبديل شده و منجر به اتخاذ تصميمات مشترك نيز خواهد شد كه اين امر در بيمارى هاى جديد موجب افزايش سطح علمى پزشك و معالجه زودتر بيمار خواهد شد.
۴-۷- گستره جغرافيايى
توسعه گستره مراقبت هاى بهداشتى به فراتر از مرزهاى جغرافيايى در مقوله سلامت الكترونيكى بيماران مفهوم جديدى است از پزشكان بى مرز.
در حوزه e-Health مراقبت هاى درمانى به فراتر از مرزهاى قراردادى بشرى، پزشكان را قادر مى سازد تا به آسانى مراقبت هاى پزشكى خود را به صورت online از طريق اينترنت پيگيرى نمايند و نيز دسترسى بيماران را به دليل نبود حضور فيزيكى پزشك معالج، محدود نخواهد كرد. همچنين پزشكان قادر خواهند بود تا با حضور مجازى در كشورهاى عقب مانده به مشكلات بيماران اين كشورها رسيدگى كنند. بدون آن كه حضور فيزيكى خود را در كشورشان از دست بدهند. اين امر منجر به افزايش سطح جهانى سلامت بهداشتى خواهد شد.
۴-۸- افزايش كيفيت خدمات سلامت
به دليل ثبت و نگهدارى اطلاعات پزشكان و مراكز بهداشتى در حافظه رايانه ها، مقايسه ميان ارائه كنندگان خدمات بهداشتى درمانى راحت تر خواهد بود. زمانى كه اين مقايسه صورت مى گيرد مشتريان به سوى مراكزى كه خدمات با كيفيت ترى ارائه مى دهند، هدايت خواهند شد و اين امر سبب ازدحام جمعيت در مراكز بهداشتى و لزوم نوبت دهى براى مراجعه، اعلام نتايج آزمايشگاهى و امكان بحث و بررسى راه هاى درمانى از طريق اينترنت را فراهم مى آورد و به دليل استقبال مردم از مراكز درمانى با كيفيت تر، ديگر مراكز نيز به سمت تعالى پيش خواهند رفت.
۴-۹- مبتنى بر مدارك بودن
معالجات در محيط e-Health بايد براساس مستندات صورت بگيرد به اين معنى كه اگر براى بيمار روش درمانى خاصى پيشنهاد شود اين روش بايد با يافته هاى علمى روز مطابقت داشته باشد همچنين پيش بينى يك روش درمانى نيز براساس آخرين اطلاعات و دانش پزشكى روز ميسر خواهد شد. البته در اين حوزه نياز به كار زيادى وجود دارد تا بسترهاى علمى آن فراهم شود.
۴-۱۰- افزايش دسترسى به خدمات تأمين عدالت
استفاده از خدمات e-Health سبب خواهد شد كه افراد خدمات سرويس هاى بهداشتى درمانى مورد نياز خود را از ارائه دهندگان آن در هر نقطه از جهان دريافت كنند. اين خدمات مى تواند شامل مشاوره هاى ساده و ابتدايى تا معالجات پيچيده ترى در بيمارى هاى مزمن باشد. به اين ترتيب فردى كه تاكنون تنها امكان استفاده از خدمات بهداشتى را تنها در شهر خود داشته است اكنون توانايى استفاده از اين خدمات را در هر كجاى دنيا دارد و دسترسى استفاده كنندگان به مراكز بهداشتى راحت تر شده و بدين ترتيب امكان برقرارى عدالت فراهم خواهد شد.
۵- زيرساخت هاى e-Health
بحث سلامت الكترونيك رابطه نزديكى با زيرساخت هاى ديجيتالى هر كشورى و نيز فرهنگ ديجيتالى آن كشور دارد. براى برقرارى نظام سلامت ديجيتالى هر كشورى زيرساخت هاى مخابراتى و اينترنتى آن كشور نقش تعيين كننده اى دارد. درصد كاربران از اينترنت، ميزان نفوذ فيزيكى اينترنت در كشور، سايت هاى ارائه دهنده اطلاعات پزشكى و درمانى، سرويس دهندگان اينترنت و غيره از عوامل مهم در توسعه سلامت الكترونيكى هستند. همچنين نقش وزارتخانه ها و سازمان هاى درگير در حوزه سلامت الكترونيكى مانند وزارت فناورى اطلاعات و ارتباطات (ICT ) و وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكى و ديگر سازمان هاى مرتبط بسيار مهم خواهد بود.
دانلودوخريد۳۸۰۰۰تومان
توضيحات بيشتر و دانلود
صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود